Démêlés fratricides des classes haïtiennes L’exode rural provoqué par la milice des Volontaires de la sécurité nationale du régime Duvalier et ses 40 000 « tontons macoutes » qui rançonnaient les agriculteurs s’est depuis accentué contribuant ainsi à l’accroissement des bidonvilles urbains. La distinction sociale entre Noirs et mulâtres, pauvres et nantis, demeure toujours aujourd’hui à l’origine du militantisme des plus démunis qui furent mobilisés par l’ex-président Jean-Bertrand Aristide lors de son discours tenu le 26 novembre 2000 (en compagnie de son épouse au teint clair, Mildred Trouillot) : « S’ils me détestent tant, c’est parce que je vous ressemble. C’est parce que j’ai la même couleur de peau que vous. C’est parce que j’ai les cheveux crépus comme vous. » Les nouvelles élites de la société civile qui regroupent une minorité d’haïtiens Noirs, éduqués et possédants, adoptent aussitôt un comportement discriminatoire découlant des préjudices sociaux omniprésents en portant un regard méprisant auprès du peuple défavorisé tel qu’illustré par le commentaire indécent de l’avocate Régine Vilaire : « Nous ne sommes pas vos ouvriers mais vos avocats. »1 « Le problème avec Haïti, ce sont les Haïtiens. Dès qu'ils prennent le pouvoir, ils deviennent des phallocrates. »2 La violence meurtrière institutionnalisée est l’outil politique haïtien traditionnel qui permet aux détenteurs du pouvoir de s’enrichir. Pour consolider leur maîtrise face aux couches populaires écartées (80 % de la population), les dirigeants, pour la plupart issus de l’oligarchie ou contrôlés par elle, feront toujours appel à la police (ou l’armée que certains essayeront de reconstituer) dans un pays où plus de 300 000 armes à feu circulent aux mains des gangs et groupes paramilitaires3 qui entraîna plus de 1 112 blessures de guerre et 900 décès par balles entre 12-2004 et 08-20054 (comparativement à 800 victimes en Afghanistan pour la même période).5 Aux urnes citoyens Lieutenant général des Forces Armées d’Haïti, Hérard Abraham participa au coup qui renversa Jean-Claude Duvalier et fut ministre des Affaires étrangères sous le régime militaire du général Henri Namphy. Il devint Président le 10 mars 1990 après le départ en exil du général Prosper Avril, mais cédait le pouvoir volontairement trois jours plus tard pour s’établir en Floride où il habitait près de chez Gérard Latortue qui lui confia le ministère de l’Intérieur et la Sécurité nationale (17 mars 2004) et ensuite celui des Affaires étrangères le 31 janvier 2005. Le Conseil Électoral Provisoire d’Haïti s’était fixé l’objectif d’enregistrer 4,5 millions d’électeurs à 450 bureaux du 25 avril 2005 au 9 août 2005 pour des élections locales prévues le 9 octobre suivies des législatives et présidentielles le 13 novembre 2005. Selon le président du CÉP, Max Mathurin, seulement 17 bureaux avaient été aménagés en date du 2 juin 2005 et 72 000 enregistrements inscrits, soit 1,5 % du corps électoral.6 Exclu d’une réunion (6 juin 2005) entre la secrétaire d’État américaine Condoleezza Rice et le ministre canadien des Affaires étrangères Pierre Pettigrew pendant l’assemblée générale de l’OÉA à Fort Lauderdale en Floride, Hérard Abraham, initiait une campagne de désinformation en déclarant que 4 millions d’électeurs avaient été inscrits par le conseil grâce à l’appui du Gouvernement de Transition. Le député et conseiller spécial canadien Denis Coderre fut aussitôt dépêché en Haïti le 8 juin 2005 pour ajuster le tir médiatique.7 Le ministre Pettigrew a trompé le Comité permanent des affaires étrangères et du commerce international de la Chambre des communes le 14 juin 2005 en alléguant que « malgré le climat qui règne dans la capitale (Port-au-Prince), des progrès tangibles ont été accomplis dans le pays grâce à la Mission des Nations Unies pour la stabilisation en Haïti (MINUSTAH). Même si les préparatifs des élections accusent près de deux mois de retard sur l’échéancier initial, nous croyons que des élections pourront toujours se tenir comme prévu à l’automne. »
Weapons in circulation Research by the Geneva-based Small Arms Survey (SAS) indicated that there were nearly 170 000 small-arms in the hands of Haitian civilians, former rebels, ex-military, criminal gangs with and without political affiliation, security agencies and law enforcement officials. SAS reported that 5 435 military style-weapons, 4 433 handguns and one million rounds of ammunition valued at $6.95 million entered Haiti from the U.S. in 2004 for the police force which had no official list of its officers. John Bolton (Department of State under secretary for arms control) signed off in November 2004 on providing the HNP with more than 3 635 M14 rifles, 1 100 Mini Galils, several thousand assorted .38 caliber hand guns and 3 700 MP5s. U.S. officials called the report “false”, but admitted that the American government transferred an assortment of 2 657 weapons to Haiti in 2004, including more than 1 900 .38 caliber revolvers, nearly 500 9mm pistols, eight submachine-guns and 13 M-14 rifles for use by the Haitian police force. Some human rights organizations estimated the number of weapons in circulation to be more than 300 000.11 “Disarmament delayed, justice denied”12 The Cannibal Army (renamed the Artibonite’s Resistance Front, Front de Résistance de l’Artibonite) along with former military regrouped under the leadership of Louis-Jodel Chamblain with Guy Philippe who led the Northern Resistance Front jointly ousted Jean-Bertrand Aristide and were at the root of the violence in Haiti. All were armed, active and responsible for numerous human rights abuses committed with impunity against armed gangs loyal to Aristide known as chimères. The public display of illegal weapons by former military rebels and their acolytes wearing military fatigues while sporadically patrolling city streets (10 & 11-2004) or pursuing armed gangs allegedly supporting Aristide was a recurrent phenomenon un-challenged by HNP or MINUSTAH officers. This complacency by the government allowed them to compete with police thereby consolidating their presence and authority at a local level. In several municipalities, the former military were de facto authorities because police had not been present since February 2004. Amnesty International observed that former military were actively involved (while maintaining security) in issuing “arrest warrants”, illegally detaining and imprisoning members of the community. The responsibility for these abuses ultimately lay with the government and MINUSTAH (mandated to protect civilians by helping to establish and maintain rule of law) for failing to dismantle these groups and bring those responsible for abuses to justice. According to the Platform of Haitian Human Rights Organizations,13 between 60 and 70 per cent of reported human rights abuses had been perpetrated by former military. Despite this information and the cases documented by POHDH, none of the perpetrators were ever held to account by the authorities.14 Nearby MINUSTAH contingents reportedly failed to assist civilians who were being openly harassed or threatened by police officers and criminals, possibly the result of MINUSTAH’s rules of engagement or a strict compliance to the mandate provision stating that civilians should be protected from “imminent threat of violence… without prejudice to the responsibilities of the Transitional Government and of police authorities.” MINUSTAH military personnel did however reportedly interpose themselves between pro-Lavalas demonstrators and HNP officers who had been deployed to control the crowd on 4 March 2005. The maneuver was praised by the demonstrators but created tension between MINUSTAH officials and government authorities who qualified it as a breach of MINUSTAH’s mandate15. The incident took place a few days after HNP officers reportedly killed at least one person during a peaceful demonstration that was being observed by MINUSTAH personnel. Section chiefs Taking advantage of the vacuum of authority that prevailed in some areas (police and state representatives were absent from these communities), several were reinstated by local former military commanders who also sanctioned the initiatives of others. They were reported “in office” in the Central Department communes of Ranquitte, Savanette, Belladère, Thomonde, Grand-Bois region, Las Cahobas, Source Carbajal and Cerca Carbajal. Others reportedly operated in the communes of Chantal (Southern Department), Trou du Nord, Milot, Grande Rivière du Nord, Plaine du Nord, Pignon, Accul du Nord, La Victoire, and Sainte Suzanne (outside the Central Department). Most of the section chiefs took control where elected delegates to the Administrative Council of the Communal Section (Conseil d’Administration de la Section Communale) had abandoned their positions for fear of retaliation or were simply dismissed when the interim government took office. According to reports from remote areas, MINUSTAH and police personnel were seldom seen outside the departmental capitals thus leaving most of the sections distant from important urban centers without state authority and at the mercy of illegal armed gangs. Latin America in 202016 Haiti and some of the Caribbean islands could be even worse off Inconsistency in meeting the challenges of governance has characterized Latin America over the past two decades, and it will likely remain so for the next two. A pattern of government ineffectiveness continues to keep Latin America from taking full advantage of trends in the global economy and realizing its potential. If this pattern continues, the next 17 years (2003-2020) are likely to present more obstacles than opportunities. The failure to address poverty and the gap between rich and poor, for example, will continue to thwart development. A few areas where shortcomings in governance persist are: official corruption, rule of law, effective taxation, judicial independence, human rights, police effectiveness, security, delivery of services, business development and complex regulatory environments. These shortcomings have affected the ability of governments to undertake market-oriented reforms, and this is likely to continue for the coming decades. In turn, this will influence the ability of the region to implement plans for regional integration or trade agreements. Agreements will, in most cases, call for changes that governments will find difficult to implement (e.g. labor and property law, administration of justice, elimination of corruption). As far as other aspects of global or even regional governance, such as the United Nations, the OAS, CARICOM, MERCOSUR or other new bodies that could impose rules or standards of behavior on the region, there is little prospect for much change. Haiti could be a protectorate of the United Nations by then, delegated to the OAS. The Future of Conflict Open hostilities are unlikely to break out between Latin Americans over the next twenty years. There are, however, potential trouble spots where tensions may arise. They are: the Haiti-Dominican border. It is more likely that, in some countries, civil war or unrest could surface. Countries least successful in repairing the governance deficit and better distributing the wealth they generate will be exposed to the dangers of populism, sometimes expressed in violent terms by idealistically driven or indigenous groups. Solution Mise en tutelle internationale de toutes les institutions publiques haïtiennes pendant au moins deux générations pour démanteler la gouvernance médiévale d’une entité qui est chaotique et ingérable depuis le 1er janvier 1804.17 1 Cabinet (Gilbert) Léger, Pétion-Ville, Haïti, 03-15-2001. 2 Manno Charlemagne (chansonnier haïtien), Jean-Christophe Laurence, La Presse, 07-23-2009. 3 AFP, 05-12-2005: « Selon des organisations de défense des droits de l’homme, plus de 300 000 armes à feu souvent aux mains de gangs armés, d’anciens militaires et de groupes paramilitaires continuent de circuler en Haïti. » Gérard Latortue: « Le désarmement est un processus long et complexe dans un pays où les armes se retrouvent dans les mains de groupes à intérêts divers. »; AFP, 06-01-2005: « De nombreux individus et groupes ont intérêt à faire perdurer l’instabilité politique et l’insécurité pour conserver et accroître leurs pouvoirs estime une étude de l’organisme indépendant International Crisis Group. » 4 AFP, 07-05-2005, Ali Besnaci, chef de mission de l’organisation humanitaire Médecins sans frontières (MSF) en Haïti a indiqué que des équipes médicales et chirurgicales avaient traité depuis décembre 2004 plus de 3 100 patients dont 1 112 - soit plus d’un tiers - suite à des blessures de guerre. « Nous savons que de nombreux blessés ont peur de se déplacer ou sont empêchés d’avoir accès aux soins. »; AP, 07-05-2005; AFP, 07-28-2005: « Selon une organisation haïtienne de défense des droits de l’homme, plus d’un millier de personnes ont été tuées par balles en Haïti depuis septembre 2004. »; Walt Bogdanich and Jenny Nordberg, International Herald Tribune, 08-29-2005: “Dr. Christophe Fournier at Doctors Without Borders in New York said that the clinic in Haiti had treated 1 132 gunshot victims since it opened in December, more than the combined total of gunshot victims treated at the group’s clinics around the world. ” “Juan Gabriel Valdes said that the country was awash in guns, some distributed by political parties and even by ‘some members of the higher social sectors in this country’.” 5 PBS (WGBH), Wide Angle, Bill Moyers interview transcript with James Dobbins (special envoy for both the Clinton and Bush administrations, supervised peacekeeping and nation-building operations in Haiti, Somalia, Bosnia, Kosovo and Afghanistan, Director of the International Security and Defense Center at the Rand Corporation), 08-23-2005: Haiti is “a society of victims, and they’re victimized by a relatively small class of armed criminals, thugs and people who are prepared to use violence for political ends.” 6 Reuters, 06-02-2005. 7 Miami Herald, 06-07-2005; Service des relations avec les médias, Affaires étrangères Canada, 06-08-2005; AFP, 06-08-2005; AHP, 06-10-2005. 8 AP, 07-05-2005. 9 Anne Bergerot et Nicolas Duguay, Radio-Canada (mise à jour en janvier 2006, extraits): Aujourd’hui, la capitale Port-au-Prince se retrouve aux mains de bandes armées qui se livrent, dans certains grands bidonvilles telle la tristement célèbre Cité Soleil, au lucratif « commerce » de l’enlèvement. Entre mars et décembre 2005, près de 2 000 personnes ont ainsi été enlevées par des groupes criminels, malgré la présence d’un fort contingent de militaires des Nations unies. Le système de justice est littéralement figé, tandis que les prisons du pays débordent de détenus en attente de procès. Selon le directeur général de la Police nationale d’Haïti, Mario Andrésol, c’est le quart des 5 600 policiers placés sous ses ordres qui est impliqué dans divers trafics et enlèvements. Les critiques fusent de toutes parts, les uns accusant la Mission de stabilisation de l’ONU en Haïti (MINUSTAH) d’être responsable de l’insécurité en raison de son incompétence, les autres reprochant à certains candidats à l’élection présidentielle de financer leurs campagnes électorales grâce aux enlèvements. Et c’est sans compter la grogne de la population haïtienne qui regarde, impuissante, le Conseil électoral provisoire se buter à l’organisation d’élections sans cesse repoussées. La communauté internationale a d’ailleurs sommé le gouvernement provisoire de Gérard Latortue de fixer au plus vite un calendrier électoral, avec le 7 février comme date butoir pour un premier tour. En raison de « problèmes techniques », les élections présidentielles ont déjà été reportées à quatre reprises, passant du 13 novembre 2005 au 20 novembre, pour ensuite être repoussées au 27 décembre et au 8 janvier 2006. 10 Joe Mozingo, Miami Herald, 04-26-2005: A six-person delegation sent to Haiti by the OAS Inter-American Commission on Human Rights issued a report on 25 April 2005 (after visiting the country from 18 April to the 22nd) which slammed a dysfunctional justice system and decried violence that had killed at least 600 people since September 2004. The armed rebels who pushed out Aristide had killed police and peacekeepers in the countryside while police opened fire on peaceful demonstrators. “The commission found that no systematic or comprehensive disarmament initiative has yet been undertaken”, “judges lack the protection necessary to perform their duties without fear of threats to their physical integrity and court facilities in some precarious areas have been forced to close.” While investigating “prolonged detention of individuals without charge or trial” at the National Penitentiary, they “discovered that only 9 of 1 054 inmates had been convicted of a crime.”; Reuters, 06-02-2005; Sue Ashdown et Olivia Burlingame Goumbri, The Black Commentator, 07-07-2005; CÉP, 04-2005; Agence Haïtienne Presse, 07-11 & 12-2005; National Post, 07-21-2005; Affaires étrangères Canada, Conseils aux voyageurs, 07-21-2005; Miami Herald, 07-23-2005; Joseph Guyler Delva, Reuters, 01-06-2006: “A police inspector-general said (on condition he not be identified) that around 1 900 people had been held for ransom in Haiti” between March and December 2005. 11 Robert Muggah, Securing Haiti’s Transition: Reviewing Human Insecurity and the Prospects for Disarmament, Demobilization and Reintegration, Small Arms Survey, Graduate Institute of International Studies, Geneva, 04-08-2005; AFP, 05-12-2005. 12 Excerpts, Amnesty International, 07-28-2005. 13 Plateforme d’organisations Haïtiennes des droits humains (POHDH), July 2004. 14 See Human Rights in section 4, 04-11-2004. 15 AHP, 09-01-2005: « La résolution 1608 du Conseil de sécurité de l’ONU avait affirmé placer la police nationale sous le contrôle de la MINUUSTAH. »; See Findings in section 1 and Résultat in section 2 with reference to CIDA during the Aristide regime. 16 Excerpts, CIA, National Intelligence Council, 12-08-2003. 17 AHP, 08-11-2005: Le secrétaire général de l’Organisation des États américains (OÉA), José Miguel Insulza, a déclaré dans une interview au journal Listín Diario le 10 août 2005 « qu’il existe toujours la possibilité du ‘fideicomiso’ (fidéicommis), une figure maintenue dans les normes des Nations Unies depuis la fin des états coloniaux, que l’on comprend comme la situation juridique d’un pays incapable de se prendre en charge et qui est sous la tutelle de l’ONU. » La priorité, a-t-il dit, « c’est d’obtenir une croissance économique, ce qui n’est pas possible, sans les structures nécessaires et sans une action décidée de la part de l’État lui-même. » |
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